Tiltak:

  • Størst. Urban. Utfordrende. Raskere.
  • Follobaneprosjektet er det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel.
  • Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.
  • Arbeid på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og nye Ski stasjon.
  • Omfatter totalt 64 km nye jernbanespor.
  • Får Nordens hittil lengste jernbanetunnel (20 km).
  • Delprosjekter fra Oslo Central stasjon (IOS, D&B, TBM, Ski og signal).
  • Norges største samferdselsprosjekt i nyere tid.
  • 22 km nytt dobbeltspor fra Oslo S til kollektivknutepunktet Ski.
  • Prosjektet omfatter bygging av nye Ski stasjon.
  • Første norske, lange jernbanetunnel med to atskilte tunnelløp.
  • Skal bygges / drives med fire tunnelboremaskiner (TBM) som hoved metode.
  • Deler av tunnelarbeidene skal utføres ved konvensjonell sprengning (drill & blast og drill & split).
  • Designes for hastighet opptil 250 km/t.
  • Tilrettelegger for halvert reisetid Oslo-Ski (fra 22 til 11 minutter).
  • Gir økt kapasitet til og fra Oslo S.
  • Forberedende arbeider startet i 2013.
  • Prekvalifisering for prosjektets totalentrepriser startet i 2013.
  • Kontraktstildelinger  fra februar 2015 til og med 2016.
  • Hovedarbeider utføres fra 2015 til 2021.

Utført: 2015 – 2018
Entrepriseform: Totalentrepriser
Markedssegment: Prosjektledelse som SHA og kvalitetsrådgiver 100% utleid ressurs 2015 – 2018 (administrasjonen og senere i delprosjektet IOS og D&B).
Oppdragsgiver: WSP Norge / Jernbaneverket
Bilder: Jernbaneverket
Referanse: Jernbaneverket